Den här veckan var vi 10 personer som på något sätt jobbar med Västerbottens berättarprojekt, som gjorde en studieresa till Grythyttan. Två intensiva dygn fulla av intryck!

Besök i Grythyttans världshus med alla dess gamla husmiljöer, högskolan och toppmoderna Måltidens hus och lokala företagare som gör mat och bärvin. Några slutsatser och tankar från resan:

  • Företagsidentiteten är så otroligt viktig att få fatt i, även för ett känt varumärke. Särskilt när förändringarnas vindar blåser, då gäller det att vara tydlig med vem man är och vad man står för.
  • Man kan åstadkomma grymt mycket med en driven entreprenör som ser möjligheter i allt.
  • Samarbeten är livsnödvändiga för små orter och små företag.
  • Vi västerbottningar borde bli bättre på att skryta över det vi har, och utveckla helhetskoncept i mycket högre grad.
  • Storytelling kan lyfta verksamheter till nya höjder.
  • Det där med att regelbundet komma tillbaka till sitt ”varför”, syftet med sin verksamhet, är aktuellt överallt. ”Jag hade glömt varför jag egentligen gjorde det här. Då började jag om och valde bort mycket mer vad företaget skulle göra. Nu har vi skalat ner rejält men verksamheten går ändå bättre.” Grythyttans bärvinstillverkare var verkligen my kind of guy.

 

Recent Posts

Lämna en kommentar