Hur kan en kommun använda sig av storytelling i sin verksamhet? För några år sedan utropade sig Skellefteå kommun till Berättarnas stad, och har en stark koppling till berättandet från den kulturella sidan via bibliotek, Berättarfestival och berättarensemble på Västerbottensteatern. Men hur funkar det att använda berättelser i den kommunala verksamheten? Vad kan man berätta om, hur ska det gå till, och vilka effekter ger det?

Det undersöker vi på olika sätt just nu i den utbildning i corporate storytelling jag håller med nio representanter från olika kommunala delar i Skellefteå. För många är det ovant att presentera information på det här viset, men också riktigt spännande att se vad det skulle kunna leda till, om det användes på olika sätt i jobbet.

Berättelser ersätter förstås inte traditionell information i en verksamhet, men kan definitivt bli ett kompletterande verktyg som ger en personlig och effektfull dimension, som gör att vi kommer närmare en förståelse av varandra – och dessutom ökar kreativiteten.

Vi diskuterade också den kritiska debatt om storytelling som uppstått i kölvattnet av den så kallade berättelsen om Utopia (nytt namn på renoverat köpcentrum i Umeå som försökte marknadsföras genom svulstig reklamtext från en Göteborgsbyrå) och konstaterade att det viktigaste i en bra berättelse faktiskt är att den är äkta, på riktigt, och kommer inifrån den egna organisationen.
Skea_storyelling2013

Skea_storytelling2013_2

Skea_storytelling2013_rad

Recommended Posts
Kommentarer
pingbacks / trackbacks
  • […] fick jag skratta och gråta till mina kursdeltagare i storytellingutbildningen från Skellefteå kommun när de framförde sina historier om alltifrån 25-årsjubileum, träproduktion och […]

Lämna en kommentar