Sociala medier och journalistik är ett lika spännande som svårfångat område. Det skrivs så mycket genomtänkt och kunnigt i ämnet på olika håll i bloggosfären, så ibland har man inte så mycket mer att tillägga själv. (Även om jag faktiskt tackat ja till att debattera ämnet på den temadag som Journalistförbundet och Publicistiklubben i Västerbotten ordnar om ett par veckor)

Anders Mildner beskriver (som vanligt initierat och lysande) ämnet ur ett lite större perspektiv i Poängen med att vara en röst bland många. Om Mindparks bloggteamsatsning, och om nystarten för Same same but different (båda har samlat duktiga medie- och kommunikationsmänniskor som skriver om mötet mellan gamla medier och nya) , och Twingly Channels. Vad händer med mediebranschen när så många (och ”obetalda”) skribenter konkurrerar med de traditionella medieföretagen med insatt och snabb bevakning?

Fram till i dag har ju traditionella medier i stor utsträckning byggt på att de skapat sitt eget flöde och lanserat sin egen expertsållning som den definitiva. En del av mediehusens – och journalisternas – identitetskris består i att de nu inte längre är den enda sorteringsmaskinen, utan snarare bara ännu en röst bland många.

Men att det är just detta – att vara en röst bland många – som nu lyfter vår kultur på så många plan, inte minst det demokratiska, tillhör nog en av de viktigare insikterna att hålla fram i mediedebatten.

Läs hela texten, den är värd några minuter av din tid.

Uppdaterad:
En annan tänkvärd text på liknande tema: Sociala medier handlar inte om pengar – är det därför företagen inte fattar?

Recommended Posts

Lämna en kommentar