Sista föreläsningen för i år: The best of corporate storytelling

”Jag känner mig som en blind som plöstligt börjat kunna se.” Idag fick jag möjligheten att presentera essensen av tre års arbete med corporate storytelling!

Årets sista offentliga uppdrag blev en föreläsning om corporate storytelling på en konferens om Botnia-Atlantica-programmet som Länsstyrelsen i Västerbotten arrangerat. 200 deltagare från norra Sverige, Finland och Norge hade samlats för att dela erfarenheter och lyssna på föredrag om olika aspekter av projektarbete. Jag var inbjuden som avslutningstalare, för att visa på hur man kan använda sig av berättelser för att nå ut med sitt budskap inför en satsning, förmedla värden under arbetets gång och visa på resultatet efteråt.

Jag har ju pratat och utbildat om storytelling en hel del under de här senaste tre åren, både inom projektet Västerbotten – berättarnas län och numera i egen regi med kurser i corporate storytelling. Ett dussin kurser med cirka 150 deltagare har jag personligen handlett, och hållit föredrag om ämnet för många hundra. Precis nu i dagarna tar berättarprojektet – och mitt uppdrag i detsamma – slut, så jag ville passa på att göra ett föredrag med essensen av allt både jag, kursdeltagare och kunder lärt oss under de här åren. The best of corporate storytelling, helt enkelt.

Och alla som någon gång skapat föreläsningar vet vilken utmaning det kan vara att koka ner erfarenheterna från tre års jobb till ett 1,5-2 timmars föredrag. Så de senaste veckorna har varit fulla av skapelsevånda och ”kill-your-darling”-kaos. Men till slut utvecklades det till något en semiperfektionist som undertecknad  kan vara nöjd med. Riktigt nöjd, till och med. 😉

Innehållet i föredraget kan jag sammanfatta ungefär såhär:

  • Vad är corporate storytelling egentligen?
  • Därför funkar berättelser dubbelt så effektivt som vanlig information (Forskning)
  • Detta kännetecknar en berättelse
  • Så kan du själv sätta ihop en bra story (crash course)
  • 4 viktiga områden där du kan använda storytelling i jobbet
  • Massa exempel på hur andra gjort

Och av publikens reaktioner idag, så tror jag att stunden bjöd på såväl tänkvärda inslag, konkreta aha-upplevelser, rörda känslor och inspiration. Citatet från det här blogginläggets första mening kommer förresten från en av alla kursdeltagare jag fått möta; som med de orden beskrev hur det var att upptäcka hur man kan hitta och använda storytelling i sitt arbete.

Här är lite bilder från eftermiddagen. Förberedelser:

storytellingforedrag_1

In action:
storytellingforedrag_2

Konferensen streamades till deltagare på andra platser – och en märklig upplevelse var också de två tolkar som satt i detta bås och simultantolkade allt som sades till finska. Kan inte ha varit en lätt uppgift…

storytellingforedrag_bas

Nu ska det bli riktigt skönt att varva ner inför jul, och styra upp hur 2015 ska se ut! Förhoppningsvis blir det fler tillfällen som detta.

storytellingforedrag_JE

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *