Befinner mig i Storuman för att hålla en tvådagarsutbildning i sociala medier för kommunanställda, som anordnas av Guldlinjen. Det handlar om alltifrån fakta och omvärldsbevakning till marknadsföring, strategier och vad och hur vi kan kommunicera med hjälp av de ”nya” internetverktygen idag.

Jag försöker alltid poängtera att sociala medier* handlar om mänsklig kommunikation, inte teknik. Och att det viktigaste är vad vi vill ha dialog kring, inte att vi ska höras överallt…

När jag pratar så mycket som kursledare så har jag sällan något mer att tillägga i skrift. Därför bloggar jag också kanske alltför sällan om innehållen i de kurser jag håller. Men det mest intressanta är inte heller mina reflektioner, utan det som händer i gruppen, och hos varje enskild deltagare.

Idag har det redan kommit kloka ord och reflektioner från en av kursdeltagarna idag. efter den första intensiva dagsetappen. Lotten Lindström är lärare på gymnasieskolan i Storuman och skriver bland annat i sitt inlägg:

”Sociala medier är smidigt, men kräver samtidigt ett visst mått av sållning. Vad ska jag använda och till vad? Vad är syftet och målet? Det är ingen konst att flumma runt lite planlöst och dutta lite här och var, men vad är då outputen? Lite social verksamhet, kanske, men sedan, då? Det finns helt klart användbara funktioner för nästan vem som helst, men, som Jenny noggrant påpekat idag, vi ska inte stirra oss blinda på de tekniska verktygen. Det är människor som gör kommunikationen, inte alla gadgets. Vad ska vi med teknik för teknikens skull, om vi inte vet vad vi ska använda den till? Just det sista är det dock dags att fundera på allvar över, för de digitala lösningarna kommer knappast att försvinna. Det är bara frågan om man ska vara med på tåget och fundera ut sina strategier och personliga ställningstaganden kring användningen, eller om man ska bli stående på perrongen i Ingenmansland.”

En annan konsekvens som jag blir alldeles stolt och varm över, är att en annan deltagare, Nina Hagfors, som gick den här kursen i höstas i Lycksele, inspirerats till att ta fram en policy för sociala medier i kommunal verksamhet. Nina Hagfors är informatör i Lycksele kommun och en av de som står bakom innehållet i deras nya kommunikationsplan, som precis är klar och som går att ladda ner här. (pdf)

Uppdatering:

* (ett epitet jag fortfarande har svårt för och hoppas kommer att försvinna)

Recommended Posts
Showing 3 kommentarer
pingbacks / trackbacks
  • […] Ringar på vattnet för sociala medier i Storuman (och Lycksele)- Det bubblar i kommun-Sverige. Allt fler ser nyttan av sociala medier och jag frågar mig som förut – var är SKL?http://kommunchef.com/2010/09/hjalp-kommuner-pa-sociala-medier/ Relaterade:Tre förord för framgångKommunchef kommenterar – 2 February, 2011Kommunchef kommenterar – 3 February, 2011Kommunchef kommenterar – 15 February, 2011Kommunchef kommenterar – 21 January, 2011 Publicerad i Kommunchef kommenterar | Etiketter: Katrineholm, kommentar, kommun, kommunchef, Ledarskap, Sociala medier […]

  • […] Jag har varit på kurs i/om sociala medier. Kursledaren Jenny har lagt ut några bilder och skrivit om dagarna vi hade.  Det var två superbra dagar med massor av nytt och intressant. Inspirerande. Nu ska jag bearbeta chefen så vi/jobbet får skaffa oss en facebooksida!  Läs mer här-> HeadwayNorth […]

  • […] och Storumans kommuner snart. Utbildningarna i sociala medier i Guldlinjens regi har fortsatt (rapport från tidigare utbildningsdagar i Storuman här, och Lyckseleutbildningarna här, med exempel från Bambuser och här, en intensiv […]

Lämna en kommentar