Det är svårt att tänka sig, men en gång i tiden var det här med sociala medier helt ny mark för alla som jobbade med kommunikation.

I slutet på 00-talet var digitala plattformar där människor kunde dela information mellan sig ett helt nytt och skapade faktiskt också lite av en demokratisk revolution inom inte bara medie- och kommunikationsbranschen – utan alla slags sammanhang. Vad var det här nya och hur skulle det kunna användas i jobbet? Det här ville vi undersöka tillsammans med andra och startade därför SMC Umeå: lunchträffar med informella föredrag, kunskapsutbyte och kontaktskapande för alla som var intresserade av sociala medier som vi arrangerade under ett års tid.

Social Media Club Umeå drogs igång 2009, av Jenny Eklund tillsammans med  Anja Säker (bloggar på Den Digitala Parkbänken) och Anders Carlsson.

Efter det bytte Jenny inriktning och gick över till att arrangera Effekt, temaluncher om personlig utveckling.

Såhär skrev vi då, om satsningen:

”Sociala media har exploderat i omfattning och utveckling de senaste åren. Bloggar, mikrobloggar, RSS, musik-, video- och fotodelartjänster, communitys och annat – nya tillkommer ständigt.

Vad kan man använda sociala medier till? Vilka trender finns, vilka möjligheter ser vi och vilka fallgropar bör man undvika?

Ett sätt att lära sig mer inom området är genom lunchträffar där vi delar med oss av våra kunskaper inom sociala media, utbyter erfarenheter, tips och nätverkar. Vi har därför startat Social Media Club Umeå, som träffas en fredag i månaden. Vi  kombinerar god mat med trendspaningar och korta informella föredrag på olika teman.

Såväl nybörjare som ”experter” inom området är hjärtligt välkomna! Mer information om datum och teman för luncherna finns på evenemangssidan för träffarna på Facebook.”

Skrivet om träffarna:

Bakgrund

Social Media Club startades ursprungligen i San Fransico, USA, och har spridit sig i hela världen. Till Sverige kom det i slutet på 00-talet och spred sig till en rad olika städer runtom i landet där grupper träffades för att diskutera sociala medier på olika sätt. En del av dem är informella möten (som det vi startade), andra den del av världsorganisationen Social Media Club. Träffarna i Umeå har övergick i annan regi innan det sedan lades ner.