Den ultimata webbplatsen är förstås omöjlig att erbjuda. Jag har själv jobbat som webbredaktör i några år, och vet (trots erhållda priser) hur svårt det är att bygga något som är intuitivt, intressant, lockande och passar alla. Men visst finns det några riktmärken att hålla sig efter.

Webbrådgivaren Fredrik Wackå har skrivit en utmärkt bok i ämnet, Webbredaktörens handbok, med handfasta tips till alla som jobbar med webb. På hans webbplats kan du också ladda ner Webbredaktörens ABC gratis, en kortare e-bok med de viktigaste råden. Skaffa gärna båda, om du vill lära dig grunderna i webbarbete!

Själv håller jag också kurser i att skriva för webben och att göra säljande och kommunikativa webbplatser, med de viktigaste tipsen för den som vill publicera på Internet.

Grunderna är samma som för all slags publicering och information, men vissa särskilda förutsättningar råder förstås på webben. Snabbheten, flexibiliteten, att kunna länka till andra, och den unika möjligheten till dialog med besökaren, eller ännu hellre: medskapandets möjligheter, är några saker som gör webben till en speciell publiceringsplats, eller kommunikationsplattform. Allt i ett, liksom.

Verktyg och innehåll

På Mindpark skriver Johan Groth om 10 saker som gör din webbplats bättre. Här handlar det mer om struktur och kommunikation; vad är bästa sätten att söka, att få en bra struktur ch en levande diskussion? Jag gillar särskilt det här:

”Ny teknik är inte en lösning i sig. Det finns, anser jag, i många fall en överdriven tilltro till verktygen i sig och att format i sig ska locka till läsning. Alldeles för mycket tid och kraft läggs på hur en webbplats ser ut, alldeles för lite tid på att skapa en process, rutiner om man så vill, för hur material ska tas fram och publiceras.”

Det är sådant jag också alltid tjatar om: innehållet! Innehållet i en webbplats får enligt mina erfarenheter alldeles för låg status internt – medan det externt (för besökarna) har avgörande betydelse. Det spelar ingen roll om vi har fantastisk teknik och struktur, om vi inte har något intressant, relevant eller efterfrågat att fylla det med.

Innehållsdiskussioner kommer ofta in i själva slutet av processen att bygga en webbplats, eller när det gäller att organisera anställda. Borde vara tvärt om. Som när det gäller så mycket annat; att först fundera ut vad vi vill – och sen fundera på hur vi kan förmedla det på bästa sätt.your_brand_new_website

Vad tycker målgruppen?

Ska man använda sig av fokusgrupper, sociala medier eller expertkunskap för att utveckla sin webbplats? Johan Groth skriver om att låta målgruppen helt bygga strukturen på webbplatsen utifrån sina behov. Det är jag dock tveksam till: min erfarenhet är att målgruppen, besökarna, sällan vet exakt vad de vill ha. (Däremot vad de inte vill ha, och vad som inte fungerar, och det är i och för sig nog så viktigt.)

Jag skulle nog rekommendera en mix av olika sätt.
– Bygg upp en webbplats utifrån vad du vill förmedla.
– Fråga någon ”expert” eller läs på om grundläggande saker som krävs.
– Fråga målgruppen med hjälp av sociala medier, men samla också ett gäng internetovana personer som du kan testa dina idéer på.

Fråga dig själv

Och lita på din magkänsla. Känns det här rimligt? Begripligt? Och inte minst: skulle jag själv vara intresserad av det här jag byggt upp eller publicerar?

PS: Nu handlar inte det här inlägget om teknik, men ett tips är ändå att inte satsa inte på dyr teknik. Det finns en mängd gratisverktyg och färdigutvecklade moduler som man kan använda sig av idag. Börja med dom och se hur du kan bygga vidare.

Recommended Posts

Lämna en kommentar