Hur ska man presentera sin verksamhet på ett effektivt sätt? Så att det blir kort, kärnfullt och berörande. Det här tränade vi på igår när jag höll workshop på Krenova tillsammans med sex talangfulla kreatörer, som ville bli ännu bättre på konsten att presentera.

Det finns något i det här som jag bara älskar. Det känns viktigt och roligt att hjälpa andra att nå fram. I mingelsituationer, i föredrag, i texter. Att få grotta ner sig i nyckelord, hitta de där lockande formuleringarna och jobba med uttryck, språk och röst.

Och de sköna aha-stunderna när vi hittar de där träffsäkra orden eller uttrycken som går rakt in i hjärtat.

Under workshopen fick deltagarna gå från ett ord till tre ord, från listor med uttryck till tre meningar, och till sist träna på att genomföra en muntlig presentation på 60 sekunder a la BNI. (I BNI inleds mötena med att alla deltagare presenterar sig själva och sina företag i max 60 sekunder, så det kändes som ett roligt och realistiskt träningsobjekt). Vi var så inne i processen att alla frivilligt jobbade över nästan en extra timme…

Och som vanligt lär jag mig massor genom andra. Blev påmind om en massa saker jag vill ändra på i vårt eget presentationsmaterial. Så nu har jag själv en dag framför med mig att putsa i texter, ord och begrepp!

Vill passa på att tipsa om den här TED-filmen igen, se kortföredraget där Simon Senek hittat nycklarna till vad det är som gör att information når fram.

megafon

 

Recommended Posts
Showing 3 kommentarer
  • Peter W

    Hej Jenny,

    Det var verkligen en otroligt bra, givande och rolig work shop… Alla i gruppen fick med sig något… Tack!

    Hälsningar Peter W, Krenova

  • Jenny Eklund

    My pleasure… :o)

pingbacks / trackbacks

Lämna en kommentar