I morgon ska jag föreläsa om sociala medier och marknadsföring i Umeå, på uppdrag av InternetBay. Sitter som bäst och förbereder föreläsningen genom att läsa en massa blogginlägg i ämnet, uppdatera både manus och PowerPoint och leta fram aktuella exempel.

Trots att jag föreläst i många år nu, så vill jag ändå alltid vara väl förberedd till varje nytt tillfälle. Ha tydligt manus och talande bilder. Min kollega (och make) fungerar tvärt om, han talar fritt ur hjärtat och minnet. Jag har alldeles för stort kontrollbehov för att åka hemifrån utan manus…

Ibland tycker folk att det är skamlöst dyrt att anlita en föreläsare. Att det är helknasigt att betala 3-10 000 kr (eller ännu mer, beroende på vem som föreläser) för att någon ska komma och prata i en timme. Helst vill de att man ska komma och föreläsa gratis.

Men har man någon gång varit företagare så inser man att det egentligen blir en väldigt låg timpenning på de där föreläsningarna, om man drar bort kostnaden för alla avgifter som ska betalas, och slår ut summan på alla timmars förberedelse och efterarbete. I alla fall om man är ambitiös och vill vara relevant och aktuell varje gång.

Så varför gör man det då?

Talade idag med en före detta kollega som kommenterade föreläsningarna: ”Jaha, du gör profit på sociala medier, det som är så i ropet just nu.”

Visste inte vad jag skulle svara.

Självklart vill en företagare få en inkomst på sitt arbete. Men jag tror också att vi är väldigt många som har andra drivkrafter. Som har en passion för ett ämne som vi vill förmedla och diskutera. Och som helt enkelt vill utvecklas.

Se där, nu fick jag också svar på frågan på varför jag sysslar med det här. Och en påminnelse om varför det faktiskt är skitkul!

PS: Den före detta kollegan återkom faktiskt också med ett positivt förtydligande…

Recommended Posts

Lämna en kommentar