Gästinlägg från Mindfulnessintruktören Britta Lundkvist. Poängen med Mindfulness är för för henne att vara mer närvarande, och att använda sin energi och kraft precis där det behövs – istället för att slösa dem på onödigt ältande och oro.

blomma_hand

Vi vet vanligtvis i tanken vad vi ska göra för att må bra –  men ändå agerar vi inte i linje med det. Hur kan vi bli mer aktivt agerande i verkligheten? En metod/förhållningssätt som är enkel och som relativt snabbt ger effekt är Mindfulness – att vara medvetet närvarande. I Norge kallas det för uppmärksamhetsträning, vilket jag tycker är ett bra ord.

Vi går ofta omkring i någon sorts ”bubbla” med fokus inne i våra egna huvuden och tankar. Vi tänker runt 40 000 tankar per dag, och är inte så närvarande i det som sker runt omkring oss här och nu denna sekund. Ibland kanske vi tom flyr in i tanken, där vi kan kontrollera och styra. Vi är heller inte så medvetna om vårt beteende och hur/vad vi tänker.

Tänka kommer vi alltid att göra – men vi kan träna oss i att inte fastna i tankarna.

Att använda Mindfulness i sitt liv innebär en kontinuerlig träning och användning av metoden. Det man tränar och använder är sittande meditation, kroppsscanning, enklare yoga och vardagsövningar. Syftet är att bli vaken, alert, medveten och vara (ta vara på) precis i den sekunden som är just nu utan att fastna i tankar om det som har varit (ältande) eller framtiden (oro).

Jag brukar säga att man använder sin energi och kraft precis där och när det behövs, med alla sina sinnen, istället för att slösa den på onödigt ältande och oro, i tanken.

Effekten för mig är att jag sover bättre, har lättare för att slappna av, känner mycket mindre oro och stress, har lättare för att släppa saker som jag inte kan påverka och att jag känner igen mina (kroppens) signaler tidigare. När jag till exempel börjar köra för hårt med mig själv så känner jag av min nacke som blir spänd och ond och jag kan då välja att agera annorlunda än att bara fortsätta köra på. Det handlar mycket om att bli varse om sitt eget beteende och tankar och att göra ett eget medvetet val istället för att låta autopiloten gå på och göra som vi alltid gör.

Tips på 5 enkla vardagsövningar för att bli mer närvarande

  1. I duschen: när du duschar så fokuserar du på din kropp och låter hjärnan vila. Du känner hur värmen är, är det för varmt/kallt, du känner doften av schampot och duschtvålen. Du känner efter hur det känns att tvätta håret, skillnaden på hårets struktur och hudens. Så fort en tanke dyker upp (vilket det alltid gör) så låt den bara passera förbi, som ett moln, fastna inte i tanken utan ta dig varligt tillbaka till kroppen.
  2. När du förflyttar dig mellan två platser: gå långsamt och titta på allt du går förbi, som om du såg det du ser för första gången; lyssna, känn dofter, känn efter vilken känsla du får.
  3. När du lagar mat: använd alla dina sinnen, titta på alla vackra färger och former, känn doften som sprider sig, smaka av och fokusera på smaklökarna, känn till exempel skillnaden på att skära i en köttbit jämfört med att skära en paprika.
  4. När du lyssnar på musik: lyssna extra noga på alla musikinstrument, de fina övergångarna, känslan du får, lyssna mer detaljerat  – du hittar säkert något nytt i musiken som du inte har hört tidigare. Vad får du för känsla, hur reagerar kroppen, kan du se bilder, känna doft?
  5. När du står i kö till exempelvis kassan i mataffären: ta chansen till en stilla stund, titta, lyssna, försök att inte värdera (som vilken snygg/ful frisyr och likande) utan bara observera, neutralt. Iaktta även hur din egen kropp känns; spänd/avslappnad, varm/kall.

Lycka till!

/Britta Lundkvist, personalvetare, coach, utbildare/föreläsare och Mindfulnessinstruktör i Addhuman.se.

Foto: rales, stock.xchng

Fler Mindfulnessövningar

Kom ihåg att andas också!

Recent Posts

Lämna en kommentar