Föreläsning för IT-företagare om sociala medier

Sociala medier och marknadsföring var temat för dagens seminarium som InternetBay ordnade för IT-företagare. Jag och Tor Björn Minde från Ericsson Labs var inbjudna föreläsare.

Min presentation kan man ta del av via Slide Share, eller här på sidan. Det handlar om grunderna för kommunikation på sociala webben, och lite tips och råd för strategier och hur man kan komma igång och utveckla sin närvaro i sociala medier. Att sociala medier visserligen kan användas till marknadsföring, men också till så mycket mer. Att det i grunden är något mycket större; en arena för kommunikation, dialog och konversation.

Man skulle kunna tro att IT-företag är långt framme på webbområdet, men tvärt om visade det sig att ganska få var aktiva med kommunikation på sociala webben, och nästan ingen i sin yrkesroll. De flesta var dock nyfikna på att börja. Och som vanligt hann diskussionerna bara komma igång, innan det hela var över – men jag hoppas vi får anledning att ses igen.

föredragsgrupp_InternetBay

Tor Björn Minde delade med sig om sina erfarenheter, om hur Ericsson Labs framgånsrikt använt sociala medier sedan i somras. Deras Twitterkanal är huvudplattformen, som de kompletterar med kontaktnät på LinkedIn, presentationer på SlideShare och riktade kampanjer via Facebook. Resultatet syns bland annat i statistiken, på några månader har de mångdubblat användningen av verktygen på sin sajt, och blivit en av de mest populäraste kanalerna i sin genre på Twitter.

Ett av Tor Björns tips var att skapa ett ”recept” på hur man ska Twittra. Hans eget var ungefär: 1/3 egna nyheter från koncernen, 1/3 omvärldsbevakning och 1/3 socialisering (återsända andras inlägg, initiera och svara på kommentarer etc). Och att aldrig någonsin kritisera konkurrenterna.

TorBjörn_Minde
Tor Björn Minde, Ericsson Labs
Lisa Lundgren
Lisa Lundgren, InternetBay

3 reaktioner till “Föreläsning för IT-företagare om sociala medier”

  1. Jenny Eklund

    Tack själv! Intressant att höra om er utveckling och dina strategier.

  2. Pingback: 2009 i sammanfattning | Konkret

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *