Paradox: när det finns extra mycket att skriva om, är det förstås extra ont om tid att just hinna dokumentera händelserna… Veckorna som gått har varit fulla av uppdrag, och på något vis en koncentration av en hel del av det vi sysslar med i företaget.

– Presentationskonst: halvdagskurs med kreatörer i Krenovas regi.

– Skriv ditt liv: inspirationsföreläsning för personal inom äldreomsorgen runtom i landet, som hade samlats på en temadag om social dokumentation i Stockholm. (Efter viss oro för askmolnet gick det till sist att resa iväg över dagen)

– Artikeln om Bokjuryn är levererad och klar i två versioner, men det dröjer ända till hösten innan text och bilder kommer på webben och i Bokjurykatalogen. Äntligen fick jag göra ett jobb tillsammans med ”den andra” Jenny Eklund i Umeå! Problemet är att artikeln kan bli lite lustig, när Jenny Eklund skriver om Jenny Eklund. ;o)

– Webbwebbwebb: intensivkursen i Säljande webb (som vi utför och Företagarna arrangerar)  har haft två workshops och enskilda samtal med deltagarna efter den första kursdagen, och vi har gått igenom alltifrån egosökningar till navigering och struktur på sin webbplats, bilder, rss, och att skriva för webben. Det är spännande att följa deltagarnas utveckling, på några veckor har redan mycket hänt!

– Sociala medier var temat för föreläsningen jag höll för informationschefer och personal från Länsstyrelser i hela Sverige, som hade möte i Umeå i slutet på april. Ett otroligt intresserat och engagerat gäng, som verkligen var inne på att försöka förändra sättet att kommunicera mellan myndigheter och omvärld.

– Coachning: min utbildning till professionell coach är nästan slutförd, under våren har jag coachat ”provklienter” och blir lika lycklig och peppad efter varje gång. Nu är det bara en kursträff kvar – sedan är jag diplomerad. Det här är något som verkligen gett mersmak!

– Konferenser och evenemang. Littfest: pappersarbete för avslut, och spånande om framtiden. Ska vi vara med och bilda förening, företag eller någon annan slags organisation för att driva festivalen vidare? Brainstorming pågår i arrangörsgruppen och efter succén med 2010 års Littfest (jo det törst jag faktiskt tänka att det blev) så känns det lockande att göra ett nytt försök att göra festivalen ännu bättre nästa år. Dessutom finns det två andra intressanta konferenser inför hösten, som vi kanske blir medarrangörer till.

– Företagslokal. Vi har olika lösningar på gång, men frågan är vad som behövs och är rimligt i ett företag där de som jobbar nästan jämt är på språng?

För mycket av det goda?

Men trots alla roliga uppdrag på sistone (eller kanske på grund av) så börjar jag mer och fundera på om det inte är dags att smalna av verksamheten lite. För att citera en bekant till mig: ”Man kan inte springa på alla bollar. Det är väldigt utmattande.”*

Så nu grunnar jag för fullt på på vilken av våra verksamhetsgrenar, nya som gamla, som är mest intressant och givande att satsa på i framtiden – och vad vi faktiskt borde prioritera bort. Eller borde vi tvärt om expandera, och anställa?

Hur som helst är det dags för en förändring nu.

Foto: Anja Säker

* Om någon undrat så är det alltså därför som jag nu ganska snabbt avgått som ordförande för Norrlitt. Ett första steg att prioritera min tid lite bättre. Jag önskar föreningen allt gott och fortsätter stödja den, men behövde bromsa mina åtaganden.

Recommended Posts

Lämna en kommentar