Linkedin är ett affärsnätverk på webben.”Ett Facebook för jobbet”, brukar många beskriva det.

Linkedin växer sig allt större. I mars 2011 nådde sajten 100 miljoner medlemmar, cirka 20 miljoner av dessa finns i Europa och 500 000 i Sverige.Vilket är mycket för att vara en specialinriktad sajt.

Bland människor jag möter i utbildningar och annat märker jag själv stor skillnad kring användandet av Linkedin jämfört med för några år sen. Samtidigt stöter jag också ofta på frågan om vad som är själva grejen med Linkedin? Så här kommer några tips på hur man kan använda tjänsten.

Linkedin har i mina ögon flera olika användningsområden:

  • Offentligt CV
  • Kontakter och rekommendationer
  • Branschnätverk

Offentligt CV

På Linkedin kan du samla och visa upp din yrkeserfarenhet. Din personliga sida på Linkedin kan användas som ett offentligt CV, där du kan lista allt du jobbat med, dina utbildningar, erfarenheter, specialområden. Du kan också lägga till och visa upp informationsflöden från dina bloggar, från Twitter och presentationer från Slideshare.

Du kan via din profilsida skaffa en personligt skräddarsydd Linkedinadress. Min är till exempel http://www.linkedin.com/in/jennyeklund och är helt öppen för omvärlden. Enkelt att till exempel mejla till kunder, tilltänkta arbetsgivare och jobbkontakter som vill veta mer om dig och din bakgrund. Du kan också själv välja vilka av dina uppgifter som syns publikt, och vilka som bara visas för inloggade medlemmar.

Kontakter

Linkedin handlar en hel del om kontakter. På Linkedin blir man inte ”vänner” som på Facebook, utan ”connected to” personer. Du lägger till (eller får förfrågningar ifrån) personer du i huvudsak haft kontakt med via jobbet.

När du lägger till en kontakt, så måste du också ange på vilket sätt du känner den här personen. Om du inte anger att ni haft kontakt via något av dina tidigare jobb eller utbildningar så måste du kunna ange personens mejladress för att bli ”connected”.

I takt med att du bygger upp ditt kontaktnät på Linkedin kommer du också att få mängder av förslag på personer som dina kontakter har, som du också kan tänkas känna.

Meningen är att så småningom bygga upp ett nätverk av personer som du och andra kan ha nytta av i jobbrelaterade frågor. Själva poängen med LinkedIn är inte bara att samla kontakter, utan att få hjälp att lösa problem,  visar Creative Commons förklaringsfilm.

Rekommendationer

Du kan be om att någon av dina kunder ”endorse you”, stödjer dig, genom att skriva en kort rekommendation, utifrån någon tjänst, uppdrag eller anställning. Dessa  rekommendationer visas då på din offentliga sida.

Branschnätverk

I Linkedin finns massor av diskussionsgrupper, oftast utifrån branschområden. Vem som helst kan starta en grupp i Linkedin. Vissa grupper har många medlemmar och väldigt aktiva diskussioner, andra pågår det knappt någon verksamhet i.

Fördelen jämfört med exempelvis Facebook är att diskussionerna hålls på en professionell nivå, och handlar om yrkesrelaterade frågor.

För att få ut det mesta av Linkedin rekommenderar jag verkligen att gå med i olika grupper (eller starta en egen) för att kunna följa de branschfrågor som är aktuella för dig, nätverka, och få svar på egna frågor och funderingar.

Du kan välja hur ofta du får information (via mejl) om diskussioner i grupperna, till exempel dagligen, när det uppstår, eller sammanställningar en gång i veckan.

Linkedin vs BranchOut

Facebook har tagit upp kampen med Linkedin, med sin motsvarighet BranchOut. Massor av användare har registrerat sig på BranchOut, men frågan är hur många som bara testat och sedan låtit det vara.

Själv gillade jag inte BranchOut och tog bort applikationen härom dagen. Av flera anledningar: dels eftersom frågorna och uppgifterna som efterfrågades i BranchOut var mer av kuriosakaraktär än på Linkedin, och dels för att applikationen skickar ut en massa meddelanden och uppgifter utan styrsel, både till mig och mina kontakter.

(Här tar du förresten bort eller ändrar inställningen för dina applikationer i Facebook: http://www.facebook.com/settings/?tab=applications)

Mer tips om Linkedin

 

Recent Posts
Showing 2 kommentarer
pingbacks / trackbacks
  • […] kontakter, och delta i olika professionella nätverk och grupper. Här har jag skrivit en guide till hur du kan använda Linkedin, och såhär ser min egen LinkedIn-sida […]

  • […] väldigt bra tips är att fylla i Specialities under din profil, det fungerar också som sökord. Headway har skrivit ett relativt kort inlägg på svenska om vad du kan göra med din […]

Lämna en kommentar